OM OSS SYKLER Hallstrom Bikes KJØP KONTAKT

KUNDESIDER COFFEE Vedlikehold Dekk Sittestilling Gir Bremser Lys Styre Garanti Verksteder
To syklister

Vedlikehold

DEKK

Du bør etterfylle luft i dekkene annenhver uke!
Les hvorfor samt flere tips om dekk her.

SMØRING AV KJEDE

Kjedet må alltid holdes smurt, og er den detaljen på en sykkel som må smøres oftest. Kjedet må smøres oftere ved regnvær, fordi regnet vasker olja av kjedet. Vi anbefaler denne oljen, men alle sykkeloljer er akseptable.

Det er aller best å la kjedet tørke opp før man smører, men det er bedre å smøre et vått kjede enn å utsette smøringen!

Det er veldig raskt og enkelt å smøre kjedet hvis du gjør slik:
Vipp opp støtta og len sykkelen mot en stolpe, et hushjørne eller noe annet som tillater at pedalene kan snurres fritt bakover.
Snurr pedalene bakover, hold tuten på oljekanna mot kjedet og trykk sakte ut olje.
Når du deretter sykler, girer du gjennom alle girene slik at tannhjulene får olje fra kjedet.

Normalt bør du bare legge på en minimal mengde olje, for å unngå at store mengder olje samler masse støv. Men av og til kan du med vilje «oversmøre» og deretter holde ei fille rundt kjedet mens du snurrer pedalene bakover. Dette gir en rask og enkel delvis rengjøring av kjedet. Gjør du dette ofte, er det sjelden behov for en tidkrevende fullstendig rens av kjede, tannhjul og trinsehjul.

Hvor ofte kjedet bør rengjøres avhenger helt av hvor mye skitt det er på veiene du sykler på, og hvor mye du gidder å jobbe for å forlenge levetiden på kjede og tannhjul!

Av og til, og minimum når man kan se at skitt begynner å bygge seg opp på trinsehjulene på bakgiret, bør en fullstendig rens av kjede og tannhjul utføres. Skitten på tannhjulene og trinsehjulene skrapes av ved å holde en flat skrutrekker inntil hjulet mens man snurrer pedalene bakover. Kjedet kan renses med tannbørste og avfetting. La det rensede kjedet tørke før du smører det. Smør rikelig og tørk av overflødig olje med ei fille.

SMØRING AV GIRARMER

Disse trenger ikke smøres like ofte som kjedet, men også for disse avhenger smøreintervallet helt av hvor mye vær de har blitt utsatt for. I motsetning til kjedet, er det vanskelig å se om girarmene trenger å smøres, så gi dem litt olje av og til. Hvis du venter for lenge med å smøre girarmene, vil du oppleve at girskifte til et mindre tannhjul fusker eller slutter helt å fungere, samt at det blir tyngre og tyngre å gire til et større tannhjul.

Påfør en minimal mengde olje på alle bevegelige ledd i giramene foran og bak. Gir opp og ned mens du ser på girarmen for å se hvor det er bevegelige ledd, og for å fordele oljen. Du kan dryppe en dråpe olje på hvert ledd med en vanlig oljekanne, men det er lettest å komme til med spray med et tynt rør på.

SMØRING AV GIRVAIERE

Girvaierne smøres normalt som del av den årlige servicen (se nedenfor). Spør gjerne verkstedet for å sjekke at de faktisk smører vaierne. Årlig service — og spesielt smøring av girvaierne — bør gjøres om høsten hvis du sykler om vinteren, for å forebygge fastfrosne vaiere.

Du kan også smøre girvaierne selv, spesielt hvis de begynner å gå tregt før det er på tide med årlig service. Trege girvaiere er spesielt merkbart ved giring til mindre tannhjul, hvor fjæra i giret etter hvert ikke klarer å dra giret helt fram til ønsket gir, slik at giringen blir upresis tross iherdige forsøk på å justere girvaierne. Sjekk også at de bevegelige leddene i girene er smurt (se ovenfor) — dette må gjøres oftere enn smøring av vaierne.

Slik smører du girvaierne:
  • Trekk en fille fuktet med rødsprit langs de synlige partiene av girvaierne, for å tørke av støv og skitt.
  • Gir til største tannhjul bak mens du trår rundt. Gir deretter mot minste tannhjul uten å trå, slik at vaieren blir slakk.
  • Gir framgiret mot minste tannhjul.
  • Løsne de to vaierstrømpene på vaieren til bakgiret fra de små holderne på ramma og trekk dem lengst mulig vekk fra girskifter og bakgir, slik at de delene av vaieren som normalt ligger inni strømpe kommer til syne.
  • Trykk med tommelen direkte på framgiret slik at den vipper ut mot største tannhjul og vaieren blir slakk. Mens du holder framgiret med den ene hånda, løsne vaierstrømpa fra den lille holderen på ramma. Trekk vaierstrømpa lengst mulig vekk fra girskifteren (styret), slik at den delen av vaieren som normalt ligger inni strømpa kommer til syne.
  • Stryk et tykt lag fett på vaierne. (For best resultat, bruk smørefett for girvaier.)
  • Sett vaierstrømpene på plass igjen.

ÅRLIG SERVICE

En gang i året bør det gjøres hovedservice. Dette er også en forutsetning for at garantien skal gjelde. For de fleste vil det være greiest å la et verksted utføre hovedservice. Du kan se her hvilke punkter en hovedservice som minimum skal bestå av. Be verkstedet spesielt om å utføre de servicepunktene som er merket i kursiv, da ikke alle verksteder til vanlig gjør disse. Dermed sikrer du at sykkelen din fungerer som ny og at komponentene varer lengst mulig.

Her kan du få utført service og reparasjoner.

Hallstrom Bikes AS
Grim Torv 3
4616 Kristiansand
tel  959 72 570

Lagerutsalg
Webmaster
Foretaksregisteret:
911 798 905 MVA

HALLSTROM BIKES