OM OSS SYKLER Hallstrom Bikes KJØP KONTAKT

KUNDESIDER COFFEE Vedlikehold Dekk Sittestilling Gir Bremser Lys Styre Garanti Verksteder
Bremser

Bremser

Hallstrom Coffee har hydrauliske skivebremser, som er selvjusterende og har topp bremsekraft upåvirket av vann og møkk på felgene. Normalt skal du ikke behøve å gjøre noe annet enn å skifte bremseklosser en sjelden gang. I tillegg anbefales det å skifte bremsevæske som del av årlig hovedservice.

INNHOLD


Ikke gjør disse tabbene med hydrauliske skivebremser!
Justere bremsehendler
Skifte bremseklosser
Problemløsning: bremsene subber
Problemløsning: bremsene hyler (og bremser dårlig)
Problemløsning: svampete bremser

IKKE GJØR DISSE TABBENE MED HYDRAULISKE SKIVEBREMSER!

BREMSESKIVENE MÅ IKKE SMØRES!

Olje eller fett på bremseskive / bremseklosser vil redusere bremsekraften og dessuten føre til at bremsene hyler. Ingenting på bremsesystemet trenger å smøres (eventuelt kan de bevegelige leddene i bremsehendlene smøres).

Pass på å ikke søle olje på bremseskivene. Unngå å smøre kjedet med spray, for det er så lett å være uheldig og sprute litt på bremseskiva. Smør heller kjedet med en vanlig oljekanne med tut.

De delene av bremseskivene som ikke bremseklossene bremser mot kan over tid ruste. Ikke så mye som man gjerne ser på bilbremser, men det kan ruste noe. Dette har ingen betydning annet at det ikke ser så pent ut, og man må ikke prøve å beskytte dette med olje. Derimot har vi aldri sett rust på selve bremseflatene, som av og til er et problem på biler.

FØLG MED PÅ SLITASJEN AV BREMSEKLOSSENE

Slitasjegrense
De varer lenge, men må skiftes når det er 0,5 mm igjen av bremsebelegget. Hvis de slites helt ned slik at metallplata skrubber direkte mot bremseskiva, kan bremseskiva bli ødelagt slik at den også må skiftes. Hvis bremsene begynner å lage en annen lyd enn før når du bremser, må du umiddelbart sjekke at de ikke er nedslitt.

IKKE KLEM PÅ BREMSENE NÅR SYKKELEN ER OPP NED

Dette er fordi det da kan komme luft i bremsene; se Problemløsning: svampete bremser.

Unngå dessuten å snu sykkelen opp ned oftere enn nødvendig. For eksempel er det best å smøre kjedet og gjøre annet løpende vedlikehold uten å snu sykkelen (se Vedlikehold). Men hvis du trenger å snu sykkelen for å skifte dekk eller for å frakte den på takstativ, eller andre grunner, så gjør det! Hvis du bare unngår å trykke på bremsehendlene, så blir det i verste fall en helt minimal mengde luft som snart går ut igjen av seg selv (se også Problemløsning: svampete bremser). Et alternativ til å snu sykkelen er for øvrig å skru to kroker i garasjetaket eller et takutspring og henge sykkelen i to snorer — eller kjøpe et mekkestativ.

JUSTERE BREMSEHENDLER

Arbeid pågår!

SKIFTE BREMSEKLOSSER

Å bytte bremseklosser på en sykkel med hydrauliske skivebremser er helt annerledes enn å bytte bremseklosser på en sykkel med felgbremser, men på mange måter enklere. Det er normalt en ren byttejobb, uten den tidkrevende finjusteringen av klaring og vinkel som man må gjøre med felgbremser. Men hjulet må av.

  1. Kjøp nye bremseklosser.
  2. Forhjulet: Trekk ut pluggen på navdynamoen. Hvis pluggen er hard å trekke av, så stikke et lite skrujern mellom navdynamoen og den svarte delen av pluggen og vipp den løs. Ikke stikk skrujernet mellom den lysegrå og den svarte delen av pluggen.
  3. Fjern hjulet fra ramma eller gaffelen.
  4. Stikk et lite skrujern eller annen flat gjenstand mellom bremseklossene og skyv de fra hverandre slik at bremsestemplene skyves helt tilbake. Ikke trykk på bremsehendelen før klossene er skiftet og hjulet satt i igjen!
  5. Fjern bremseklossene (og den lille bøylen mellom dem) som vist i illustrasjonen.
    Fjerne bremseklossene
  6. Hold de nye bremseklossene og den lille metallbøylen sammen og stikk det inn i bremsekaliperen samme vei som de gamle du tok ut.
    Fjerne bremseklossene
  7. Sett i splinten. Husk å bøye ut splinten som vist så den ikke kan falle ut.
  8. Sett på hjulet igjen. Pass på at hjulet legger seg helt på plass i ramma eller gaffelen. Hvis sykkelen står i mekkestativ, så sett den med hjulet på gulvet før du strammer hurtigkoblingen, for å sikre at akselen ligger helt på plass i ramma eller gaffelen.
  9. Trykk et par ganger på bremsen, snurr på hjulet og lytt etter at bremsen ikke subber.

PROBLEMLØSNING: BREMSENE HYLER (OG BREMSER DÅRLIG)

Sjekk følgende i rekkefølge:

(1) ER PROBLEMET HOVEDSAKELIG I VÅTT VÆR?

Det er vanlig at skivebremser hyler når de er våte, spesielt i lav hastighet eller når man bremser ned og stanser. Dette er normalt og følges ikke av redusert bremsekraft, men kan være irriterende å høre på. Et nyttig knep er å «legge på bremsene» ved å bremse veldig svakt et stykke før man egentlig har tenkt å bremse, for å feie av vannet. Noen ganger blir problemet mindre etter hvert som klossene slites.

Metallbremseklosser hyler mer enn resinklosser (som er standard på våre sykler). Hvis du har byttet til metallklosser, så kan du vurdere å bytte tilbake til standardklossene (resinklosser).

(2) HAR DU SMURT BREMSENE ELLER SØLT OLJE PÅ DEM?

(Se Ikke gjør disse tabbene med hydrauliske skivebremser.)

Hvis det er kommet olje eller fett på bremseskiva / bremseklossene, må du skifte klosser og rengjøre bremseskiva grundig med rødsprit, isopropanol eller avfettingsmiddel. Ikke bruk andre løsemidler.

(3) PRØV Å «BRENNE AV» EN LITEN FORURENSNING


Hvis problemet gjelder begge bremsene, så kjør prosedyren på én brems av gangen.
  • Finn en bratt nedoverbakke som er noen hundre meter lang (for eksempel på vei til eller fra jobb, ta eventuelt en omvei).
  • Trå opp til god fart og hold deretter jevn fart ned bakken ved å bremse med problembremsen samtidig som du trår. (Hvis bakken er ekstremt bratt, så trenger du ikke trå.) Ikke brems så hardt at bremsen begynner å hyle.
  • Hold jevnt trykk på bremsen inntil du merker at bremseeffekten nokså plutselig øker (fordi bremsebelegget og forurensningen begynner å bli varm). Du vil da miste fart, men fortsett å bremse til du nesten stanser eller bremsen begynner å hyle.
  • Slipp deretter bremsen og bruk hovedsakelig den andre bremsen (og ikke trå) resten av bakken, for å unngå at problembremsen overopphetes.
  • Gjenta dette totalt tre ganger (for eksempel tre dager på rad), selv om problemet eventuelt tilsynelatende er borte allerede etter første eller andre gangen.
  • Bremsen vil fortsatt kunne hyle / «knirke» noe i det man stanser, samt at det er normalt at skivebremser hyler i vått vær, men for øvrig bør problemet i hovedsak være borte.

Ikke prøv å gjøre ovennevnte i en slak nedoverbakke eller ved å trå med bremsen på på flatmark. Det vil da ta så lang tid å varme opp bremseklossen at du risikerer at hele bremsekaliperen blir overopphetet.

(4) SJEKK OM DET ER FEIL PÅ BREMSEKALIPEREN


Hvis ovennevnte prosedyre ikke hjalp, eller problemet kommer tilbake etter kort tid, er det grunn til å mistenke feil på bremsekaliperen (en liten lekkasje av bremsevæske).
  • Lever sykkelen på verksted og be dem trykkteste bremsen eller på annen måte fastslå om den lekker (for eksempel ved å vurdere om bremsestøvet er fuktig av bremsevæske).
  • Hvis bremsekaliperen lekker og sykkelen er mindre enn to år gammel, så er dette en reklamasjonssak mot Shimano. Verkstedet sender inn kaliperen til Shimano Norge og får en ny som erstatning, mens Hallstrom Bikes dekker arbeidet. Hvis sykkelen er mellom to og tre år gammel, dekker Hallstrom Bikes både deler og arbeid på garantien.
  • Hvis verkstedet er et av våre samarbeidsverksted, så be dem sende regningen direkte til Hallstrom Bikes. Hvis det ikke er et samarbeidsverksted, så send oss kvitteringen, så refunderer vi verkstedregningen. Du kan sende kvitteringen som MMS-bilde, som skannet E-post-vedlegg eller i posten (kontaktinfo).

PROBLEMLØSNING: SVAMPETE BREMSER

Arbeid pågår!

Hallstrom Bikes AS
Grim Torv 3
4616 Kristiansand
tel  959 72 570

Lagerutsalg
Webmaster
Foretaksregisteret:
911 798 905 MVA

HALLSTROM BIKES